ICB 4-wieler

08-03-2016 14:47:02
0 Reacties

Intercitybike bouwt prototype 4 wieler

De snelste en lichtste velomobiel zal een driewieler blijven maar mede door Miles Kingsbury met zijn Quattro velomobiel is aangetoond dat het 4-wieler concept zeker de moeite waard is om verder te onderzoeken.

Kingcycle Quattro 4x16"

We denken daarbij aan een mooie toegankelijke bagageruimte met ruimte voor kind, hond, luxe kampeeruitrusting of andere bagage verpakt in doos of krat. Daarnaast heeft een 4 wieler bij dezelfde breedte een betere bochtenstabiliteit en is beter bestuurbaar in geval van een lekke band achter, onze collega's van Velomobiel.nl hebben hier al uitgebreid over geschreven.

Om de mogelijkheden en ideeën te toetsen aan de praktijk wordt er op dit moment door Daniel Fenn voor Intercity bike een prototype gebouwd. Alle ontwerpen zijn compromissen en als we kleine concessies mogen doen aan snelheid en gewicht dan willen we gelijk meer ideeën testen die de gebruiksmogelijkheden van de velomobiel vergroten. We houden natuurlijk wel in gedachten dat we op dun ijs lopen, als er teveel gecompromitteerd wordt aan snelheid en gewicht is alles voor niets, dat had je beter een fietskar kunnen nemen.

De volgende ideeën gaan we testen met deze fiets:
-de fiets heeft 4 dezelfde wielen, deze zijn met een bout demontabel en uitwisselbaar zodat je een reservewiel bij bandenpech kunt gebruiken
-20" wielen met velgdiameter 451 hebben met 28 mm dezelfde wielomtrek als 406 wielen met een 50 mm band. Je kunt dus rijden met smalle of brede banden terwijl je wiel nog steeds mooi in de wielkast past.

20" 406-50mm

20" 451-28mm

-alle 4 de wielen krijgen een trommelrem, punt van onderzoek zal de bediening zijn, we gaan ook voetbediening testen met een freewheel op de crank waarmee een hevel bediend wordt om de remkabels aan te trekken.
-de fiets krijgt een linkse ketting vlak langs het frame, zo zit de ketting ver van je been en zijn de torsiekrachten bij het trappen klein.

binnenkant voorwielkast met uitsparing in bodem voor Rohloff tussenas

De ketting wordt via een Rohloff 14v naaf naar de zijkant gebracht waarna hij rechtstreeks een achterwiel met 10v cassette aandrijft. De aandrijfverliezen van de naaf blijven beperkt als je de verhouding zo kiest dat je normaal in de directe 11 versnelling van de naaf rijdt. De fiets krijgt nu  in theorie 140 versnellingen, niet dat je die nodig hebt maar het grote bereik van meer 1000 % is zeer plezierig, vooral als er heuvels opdoemen. En door de naaf kun je bij stilstand schakelen. Door 1 wiel aan te drijven is er geen asconstructie die de bagageruimte beperkt. De wielophanging wordt zodanig gemaakt dat de wielen niet zijdelings bewegen bij inveren, je kunt dan smalle wielkasten maken waardoor er weer meer bagageruimte overblijft. Om voldoende achterwieldruk te krijgen wordt de wielbasis iets korter dan bij de huidige driewielers, wat ook gunstig is voor de wendbaarheid.
-het 4e vrije wiel kan optioneel met een motor worden aangedreven via een ketting en freewheel. De motor wordt verder niet geïntegreerd in het ontwerp en dus gemakkelijk later toe te voegen of weg te halen.
-de achterkant wordt zo gevormd dat de fiets rechtop kan staan.

Door de grotere wiel diameter krijgt de fiets meer bodemvrijheid. De grote wielen hebben ook diepere wielkasten nodig om de draaicirkel niet te groot te maken. De fiets moet daardoor wat breder worden maar verder proberen wij natuurlijk het "DF dna" zo veel mogelijk te behouden, stijf, licht en snel, dichte voetgaten, ventilatie via framebuis.

2 DF-XL Carrosserien worden verzaagd

Het prototype wordt eenmalig gebouwd uit 2 verzaagde DF-XL carrosserieën. De fiets wordt zo gemaakt dat hij net zo licht zal zijn als een eventueel productiemodel. We verwachten zeker een half jaar tijd nodig de hebben met bouwen en testen en als we dan nog steeds enthousiast zijn dan moeten er nog mallen en andere productiemiddelen gemaakt worden. Een 4 wieler kopen bij Intercity bike is dus eerst nog niet aan de orde maar de bouw is begonnen en nu te volgen via het velomobielforum.


Reacties(0)

Nieuws


DFXL1

0 Reacties 15-12

Lees meer...

vakantie

0 Reacties 28-07

Lees meer...

Gebruikte Quest en Mango te koop (verkocht)

0 Reacties 08-01

Lees meer...

Open dag en Racen zondag 22-10-2017

0 Reacties 07-10

Lees meer...

DF14 te koop (verkocht)

0 Reacties 09-08

Lees meer...

DF succesvol in BEND races Peer(B)

0 Reacties 29-05

28-5 deed de BEND competitie het Belgische HPV festival op de wielerpiste van Peer aan

Lees meer...

Inruilers te koop, 2xQuest, 1x Strada en Sinner carbon toerkap

0 Reacties 20-05

Lees meer...

Geen worst in de soep bij de oliebollentocht

0 Reacties 24-12

Er zijn nog praktische vragen over de oliebollentocht.

Lees meer...

Oliebollentocht 2016

0 Reacties 08-12

De route is bekend

Lees meer...

Prototype 4-wieler is op (en naast) de weg

0 Reacties 05-11

Lees meer...

Nordic Recumbent Championships 2016

0 Reacties 21-08

Op de testbaan van Nokia deden DF rijders mee aan de Noordelijke Kamioenschappen ligfietsen.

Lees meer...

Groeten uit Noorwegen

0 Reacties 09-07

Reisbericht van DF80

Lees meer...

gebruikte Questen te koop

0 Reacties 09-06

Door inruil hebben wij een aantal Questen verkregen die een nieuwe eigenaar zoeken

Lees meer...

ICB 4-wieler

0 Reacties 08-03

Intercitybike bouwt prototype 4 wieler

Lees meer...

Intercity bike is nu solar powered

0 Reacties 27-02

Lees meer...

InterCityBike
Koperweg 3
8251 KA Dronten

tel: (0031)321-340928
info@intercitybike.nl

KVK 60441569
BTW NL116652743B01
IBAN NL12 INGB 0006 4560 27
BIC INGBNL2A
Paypal info@intercitybike.nl