Rustiger stuurgedrag voor de DF(XL)

08-07-2020 10:53:59
0 Reacties

De DF stuurt licht en direkt, veel mensen vinden dat prettig. Maar bij hoge snelheid en/of veel wind zou je soms een rustiger stuurgedrag wensen. De besturing van de DF (XL) kan hiervoor aangepast worden. Let wel, de fiets stuurt daardoor wel zwaarder wat minder prettig kan zijn bij scherpe bochten bij lage snelheid. Ieder zijn/haar eigen optimum.

Aanpassen kan door de stuurplaten te verlengen en eventueel de middelste kogel iets verder naar buiten te brengen.

Om de stuurplaat aan de voorkant te verlengen heb je een verlengplaatje nodig. Je kunt dit met een een m6 boutje vastschroeven in het oude gat voor de trekstang, het 5 mm gat in het plaatje kun je dan doorboren in de stuurplaat zodat het plaatje met 2 schroeven vastgezet kan worden. De stuurkogel van de trekstang monteer je nu op het aangeschroefde plaatje.

De trekstang moet nu ingekort worden, dit kun je doen door de moeren bij de carrosserie te verdraaien zodat de stang verder in de fiets steekt. Eventueel zaag je hem af. Zorg ervoor dat de rubbers niet te strak zitten zodat de stang soepel kan bewegen. In de lengterichting moet je hem echter niet kunnen bewegen.

Als je dit uitvoert stuurt je fiets al veel gemakkelijker rechtuit.

Als je er wat meer werk van wilt maken kun je de bevestiging in rubbers van de trekstang voor vervangen door een kogelgewricht. De besturing wordt nog iets gemakkelijker als de weerstand van de stang in de rubbers weg is.

om de kogel te monteren moet je een nieuw gat (6 mm) in de carrosserie boren.

Het gat zit op dezelfde hoogte als het oude gat, je kunt een ruimte met de wand voor de kogelkop aanhouden van 3 mm

De kogelkop moet aan twee kanten met een carrosseriering gemonteerd worden, deze kun je hergebruiken van de oude bevestiging

De trekstang moet 6 cm uitsteken bij de kogelkop aan de stuurplaat

Zorg ervoor dat de contramoeren bij de kogelkoppen steeds goed aangedraaid worden, anders kan de stang bewegen en de schroefdraad in de stangkop beschadigen.

Je kunt de besturing nog verder perfectioneren door de kogelkop van de middelste trekstang 3 mm verder naar buiten te plaatsen, daarvoor moet je het middelste gat ovaal frezen.

De mooiste manier om dit te doen is de stuurplaat te demonteren en op een freestafel in de spannen en het gat 3 mm naar buiten te frezen. Heb je deze mogelijkheid niet dan kun je het aftekenen en op de huis-tuin-en keuken manier doen met een dremel freesje of met een vijl.

Als je de kogel weer monteert moet je hem 3 hele slagen naar buiten draaien, dan is de dwarsstang ook precies 3 mm langer en blijft de sporing onveranderd.

Omdat kleine verschillen in de stanglengte groot effect op de sporing hebben bevelen we aan na deze aanpassingen altijd de sporing te controleren, de wielen moeten parallel staan met een tolerantie tot 2 mm uitspoor.

De stuurplaatverlengers kosten euro 5 per set incl boutjes, kogelkoppen kosten euro 7.50 per stuk. Als je niet wilt boren en frezen zou je ook een hele nieuwe set stuurplaten kunnen monteren. deze worden na de vakantie per eind augustus leverbaar voor euro 40 per set links+rechts.

Eventueel kun je het ombouwen ook in onze werkplaats laten doen, het is ongeveer een uur (a 50 euro) werk.

Nieuwe fietsen worden vanaf nu standaard met deze besturing uitgerust.

 

 

 

 

 

 

 


Reacties(0)


InterCityBike
Koperweg 3
8251 KA Dronten

tel: (0031)321-340928
info@intercitybike.nl

KVK 60441569
BTW NL116652743B01
IBAN NL12 INGB 0006 4560 27
BIC INGBNL2A
Paypal info@intercitybike.nl