Einde van de DF(XL) productie
- Geplaatst op
- 4
Na 10 jaar is de productie van een van de meest succesvolle velomobielen beeindigd.
De DF(XL) was jarenlang de best verkopende velomobiel en de benchmark in de velomobielindustrie.
In 2013 is vanuit Velomobiel.nl een fabriek in Roemenie opgericht om efficienter en goedkoper velomobielen te maken. Ontwerper en bouwer Daniel Fenn is toen aangetrokken om daar de mensen te leren om koolstof carrosserien te bouwen en kreeg ook de opdracht om in navolging van de kleine Quest (Quest XS) ook een kleine Strada te bouwen. De fiets moest licht en snel worden en heel belangrijk, ook gemakkelijke te bouwen en te onderhouden worden.
Daniel heeft zijn ervaringen met de Evo K velomobiel gebruikt om een hele lichte en stijve carrosserie te combineren met een praktische fiets met een goed bereikbaar mechaniek. De fiets is echter uiteindelijk niet de "Strada XS" geworden, Daniel had zijn eigen ideeen over vormgeving en stroomlijn die resulteerden in een op zichzelf staand model.
Deze ontwikkeling viel samen met veranderingen bij Velomobiel.nl waardoor Ymte Sijbrandij verder is gegaan als Intercity bike en de nieuwe fiets ter ere van de ontwerper Daniel Fenn omgedoopt werd tot "DF".
De respons was overweldigend, eindelijk een lichte, stijve en praktische velomobiel waar ook een fabriek met een grotere productiecapaciteit achter stond. De verkoop kreeg eind 2014 een boost toen de grotere versie, de XL verscheen, geschikt voor mensen tot 200 cm lichaamslengte. (De gewone DF was ontworpen voor mensen tot ca 180 cm). Later is er ook een gesloten kap verschenen met motorfietsvizier en kwamen er "Hosen", dichte wielkappen, om de fiets in wedstrijden nog competatiever te maken.
Jarenlang is de DF de best verkochte velomobiel geweest en er zijn in totaal ruim 700 van geleverd. De fiets heeft een aantal innovaties gebracht die ook op later ontwikkelde velomobielen zijn terug te vinden. De nieuwere velomobielen hebben geprofiteerd van de bouwwijze van de carrosserie, de onderhoudsluiken zijn nu op alle andere velomobielen terug te vinden en de kappen met motorfietsvizier (krasvast en optisch zuiver) zijn ook de standaard geworden.
Is de DF ingehaald door tijd? De kleine snoek is sneller (maar je past er alleen in als je tenger bent (en niet te breed). De A7, M/A 9 sturen strakker maar zijn ook veel duurder en niet sneller. Op de laatste WK's in 2023 en 2024 stonden nog steeds dfxl rijders op het podium.
Toch hebben we de productie van de df moeten staken, simpelweg omdat hij niet meer besteld wordt. Het is jammer maar het is de realiteit. De DF rijders hoeven echter niet te vrezen dat de fietsen niet meer onderhouden kunnen worden, onderdelen van de DF zoals wielophanging en vering zijn bijvoorbeeld ook rechtstreeks terug te vinden in de Buelk.
En er natuurlijk nu de Tuna, een fiets die alle goede eigenschappen van de DF heeft overgenomen, met daarnaast nog toegevoegde innovatieve details zoals bijvoorbeeld de wielkasten met snel verwijderbare wieldeksels (die we vast ook weer terug gaan zien bij de concurrentie). En we blijven werken aan nieuwe velomobielen die nog beter praktisch inzetbaar zijn waardoor meer mensen er plezier aan kunnen gaan beleven.
En voor wie erg van dit bericht geschrokken is, we hebben nog een gloednieuwe DF XL staan, in de laatste uitvoering met geintegreerde luchtinlaat en kellerman achterlichten, onze probeer DFXL is te koop en we hebben nog een zo goed als nieuwe gebruikte DF in de aanbieding.
Probeer DFXL, laatste versie, nieuwstaat, 3000 km, euro 8450
DFXL, gloednieuwe, de laatste, incl opties euro 9800
Sorry to see the end of the DF(XL ) :-(
As the 2024 Worlds showed it was still very competitive (especially for a road going commuter, granted with pants).
Hope the Tuna continues the success.
Sorry to notice that sales of DF have collapsed and caused to stop the production. It could have been a more hi-tech option for Bulk Urban that looks very much like DF. On the other hand, Alpha 7 is still in production.
I'm very satisfied with my five year old DFXL and I don't have any plans of getting some other brand instead. I'm afraid I might regret it...
Het blijft een mooie fiets! En zoals je al schrijft, of de Tuna revolutie of evolutie is is een discussiepunt, maar dat alle pluspunten van de DF erin zitten is een feit.
En nu... volle kracht vooruit, op naar Tuna #700!
Einde van een tijdperk. Jammer maar innovatie haalt het bestaande model in,