Je winkelwagen is momenteel leeg
Deze halo kan je hoofd beschermen bij crashes en het rijden tegen een slagboom. Het dakje geeft bescherming tegen weersinvloeden, hagel en regen maar ook tegen overmatige zon.
Je hoopt natuurlijk zonder ongelukken van je velomobiel te genieten, maar het verkeer is complex en de infrastructuur is niet altijd op snelle fietsen ingericht. Nu is het wel gebleken dat de carrosserie van de velomobiel best een goede bescherming biedt bij crashes maar er is wel een zwak punt aan te wijzen. Dat is je hoofd dat uit de fiets steekt. De "smurfenmuts" achter je hoofd biedt zeker bescherming als je om zou rollen maar niet als je daarbij onbestuurbaar op een obstakel af zou glijden, dan kan je hoofd juist klem raken.
Als je op de zijkant van je velomobiel schuivend een obstakel raakt zal de halo je af laten ketsen zonder dat je hoofd het obstakel raakt. De kracht zal hierbij niet heel groot zijn omdat je fiets al afgeremd wordt door het glijden en daarna opzij kan schuiven. Maar bij een ander doemscenario waarbij je een slagboom over het hoofd zou zien is dat heel anders, daarom hebben we onze halo in deze situatie getest. (voor de test hebben we de rijder vervangen door een zak zand en konden we de fiets op afstand besturen)
Uit de test blijkt dat de halo in deze situatie je hoofd zou kunnen beschermen. De kracht wordt goed verdeeld in vervorming van zowel de voorkant, smurfenmuts als de halo.
De beugel scharniert aan de voorkant op twee vast gemonteerde kogelgewrichten, daarvoor moet je gaten in je fiets boren en achter zit hij vast met een magneet waarvoor ook een gat moet worden geboord voor de bevestigingsschroef.
Eventueel kunnen de spiegels ook aan de halo worden bevestigd, verder een wind schermpje, zonnedakje en eventueel ook (richtingaanwijzer) lampjes. Deze accessoires zullen later beschikbaar komen.
De halo oogt eenvoudig maar er is toch wel wat nodig voor hij gemaakt kan worden.
Hier buigt Sacha Knoop de buizen met een voor het profiel aangepaste buigmachine.